İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) ve Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi (TMOK) iş birliği ile Paris’te yer alan tarihi Palais Galliera’da “İstanbul Evi” açıldı. 19. yüzyılda inşa edilen ve 1977’den itibaren Moda Müzesi olarak hizmet veren Palais Galliera, Paris’in Trocadero semtinde, Modern Sanat Müzesi’nin tam karşısında yer alıyor.
Açılış kapsamında iki büyük sergi düzenlendi. İstanbul ve Paris arasındaki tarihi ilişkiyi spor ve sanat odaklı olarak ele alan bu sergiler, zengin görsel içerik ve tarihi belgelerle izleyicilere sunuldu. İstanbul’un 2027 Avrupa Oyunları’na ev sahipliği yapacak olmasının yanı sıra, 2036 Olimpiyatları için de adaylık hedefi bu sergilerle desteklendi.
Sanatçı Bedri Baykam’ın küratörlüğünü üstlendiği “Yolu Paris’le Kesişen Türk Sanatçılar” dijital sergisi, farklı dönemlerde İstanbul’dan Paris’e uzanan 62 sanatçının eserlerini ve hikayelerini izleyicilere sundu. Sanatçılar, eserleri ve biyografilerinin yanı sıra, geçmişten fotoğraflar ve anekdotlarla zenginleştirilmiş bir anlatımla tanıtıldı. Bu görsel şölen, altı farklı ekranda sürekli değişen görüntülerle izleyicilere aktarıldı.
İzzeddin Çalışlar’ın küratörlüğünü yaptığı “Yüzyıllık Hayal” sergisi ise Cumhuriyet tarihinin önemli sporcularına ait değerli eşyalar ve belgelerle bir zaman yolculuğuna çıkarıyor. Sergide, Türk spor tarihinin önemli anları ve olimpik başarılar izleyicilere sunuldu.
OUCHHH Studio, İstanbul Evi için özel olarak “Sanatın Zaferi: Yapay Zekanın 120 Yıllık Olimpiyat Azmine Saygısı” adlı bir yapay zeka veri heykeli üretti. Bu eser, Olimpiyat Oyunları’nın 120 yıllık mirasını ve Türk Olimpiyat takımının yüzüncü yılını anarak ziyaretçilerin beğenisine sunuldu. Ayrıca, Bedri Baykam ile iş birliği içinde hazırlanan “The AI Artistic Odyssey: From Paris to Olympics with Bedri Baykam” adlı eser, yolu Paris’ten geçmiş sanatçıların verilerini kullanarak etkileyici bir görsel içerik sundu.
Açılışta konuşan İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, İstanbul’un 2027 Avrupa Oyunları’na ev sahipliği yapacak olmasının önemine vurgu yaparak, bu oyunların birliğin, çeşitliliğin ve kültürel zenginliğin sembolü olacağını belirtti. İmamoğlu, oyunların karbon ayak izini azaltmak, toplu taşımayı teşvik etmek ve herkes için erişilebilir tesisler sunmak gibi çevresel hassasiyetleri ön planda tutacağını da ifade etti. Ayrıca, toplumsal cinsiyet eşitliğinin öncelikleri arasında olduğunu vurguladı.
“İstanbul Manzaraları” başlıklı sergide ise Nuri Bilge Ceylan, Devrim Erbil, Ara Güler ve Tarık Tolunay’ın eserlerinden oluşan bir seçki sunuldu. Bu eserler, İstanbul’un farklı yönlerini yansıtan görsel sanatlar, fotoğraf, gravür, yağlı boya ve NFT çalışmaları ile izleyicilerle buluştu.
Açılış etkinlikleri, ilk gün Karsu konseri, ikinci gün ise Mercan Dede konseri ile sona erdi. Mercan Dede’nin performansı sırasında, OUCHHH Studio’nun özel yapay zeka eseri, sanatçının beyin dalgalarından oluşan görüntülerle ekrana yansıtıldı.
Sanat, siyaset ve spor dünyasından birçok önemli ismin katıldığı etkinlik, iki gün boyunca çeşitli söyleşilerle de zenginleştirildi. Yekta Kopan, Bedri Baykam, İzzeddin Çalışlar, Efe Öztezdoğan, İpek Kent ve Sergey Bubka gibi isimlerin katıldığı bu söyleşiler, sanat ve sporun buluşma noktalarını izleyicilere aktardı.
Bedri Baykam sergi ile ilgili şöyle konuştu: “Tabii ki, 140 yıl üzerinden temsili seçki oluşturduk. Gönül isterdi ki, bu süreç üzerinden Paris’te bulunmuş, faaliyet göstermiş her ressam, her heykeltıraş, her yazar, her gazeteci, her müzisyen, her tiyatrocu, her sanat insanının değerini verelim, tabii ki maalesef hiç kimse açısından mümkün değil. Olayın Olimpiyatlardaki sportif geçmişimizin bölümünü irdeleyen İzzettin Çalışlar’la çok güzel iş birliklerimiz oldu. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş felsefesinde eğitim, sanat, spor ve çağdaş yaşamı beraberce harmanlayan ve öne çıkaran Mustafa Kemal Atatürk’ün gerek tüm sanatçılarımıza gerek en başından itibaren Olimpiyatlara verdiği büyük önem özellikle vurgulandı.”